A Coast to Coast Roadtrip to Reinvent Magazine Distribution

Cliquez ici pour la version française

cropped-besidemagazine_logo.png

Traditional Print Distribution is Broken

In average, only 30% of print magazines handled by large distributors are sold, and the remaining 70% ends up thrown away. When working with these distributors, publishers are not only unable to reclaim their unsold magazines, but they can’t even target an adequate choice of retailers. BESIDE promotes both sustainability and creative entrepreneurship, and therefore it was essential that its distribution model reflect on these values. “We had to find an innovative way to distribute the first issue of our magazine while being true to our core values. So we have resigned our discussions with big distributors and imagined our distribution as a tool to get closer to our community across North America,” says Jean-Daniel Petit, BESIDE’s Creative Director.

12112016-_mg_4283_beside-bts  

The Roadtrip

With the partnership of Mountain Equipment Coop (MEC), BESIDE is going on a one-month Coast to Coast Distribution Roadtrip, from Eastern to Western Canada and along the US West Coast, during which its editorial team will be travelling aboard a camper van. The departure date is set for 10 November 2016 from Montreal, and until December 12, they will be making the following stops: Rimouski, Cascapédia—Saint-Jules (Gaspésie), Dartmouth, Rouyn-Noranda, Thunder Bay, Winnipeg, Regina, Calgary, Banff, Bend, Portland, Seattle, Victoria, Tofino, Squamish and Vancouver.

besidetheroad_map-01

Connecting With the New Outdoor Community

Along the way, BESIDE will organize pop-up launches, develop relationships with hundreds of new retailers from outdoor boutiques to cafes and design stores, and, of course, experience the magnificent North American natural playground. But most importantly, in each region, they will meet people that are, like them, driven by nature, sustainability and the outdoors. They will collect these shared moments and discussions with adventurers, entrepreneurs, photographers, conservationists and farmers that compose the New Outdoor Community.

Follow the Journey

BESIDE will share its journey with articles and videos published online, to communicate its discoveries, memorable encounters and life on the road to its readership every step of the way. They invite people to partake in one of their many gatherings, send ideas of places to go and people to meet, and to follow their unique roadtrip with a mission!

Follow us:
Facebook: @besidemagazine
Instagram: @beside_magazine

cropped-besidemagazine_logo.png

La distribution traditionnelle ne tient plus

Règle générale, seulement 30% des magazines remis aux grands distributeurs se vendent, et la balance se retrouve littéralement jetée aux poubelles. On empêche les éditeurs, d’une part, de récupérer leurs invendus, et, d’autre part, on ne leur donne pas les moyens de bien cibler leur clientèle. Pour sa part, B-SIDE fait la promotion du développement durable et de la créativité entrepreneuriale, il était donc essentiel que son modèle de distribution soit à cette image. “Nous avons dû imaginer une manière innovante de distribuer notre premier numéro tout en restant fidèles à nos valeurs fondamentales. Nous avons donc mis fin à nos discussions avec de grands joueurs, et repensé notre distribution comme outil qui nous porte à la rencontre de notre communauté”, explique Jean-Daniel Petit, Directeur de création de B-SIDE.

12112016-_mg_4283_beside-bts  

Un mois sur la route

En partenariat avec Mountain Equipment Coop (MEC), l’équipe éditoriale de B-SIDE sera propulsée par un camping-car durant tout un mois sur la route, de la côte Est à la côte Ouest canadienne et le long de la côte Ouest américaine. Le départ est prévu à Montréal le 10 novembre 2016, et jusqu’au 12 décembre, ils feront tous les arrêts suivants: Rimouski, Cascapédia-Saint-Jules (Gaspésie), Dartmouth, Rouyn-Noranda, Thunder Bay, Winnipeg, Regina, Calgary, Banff, Bend, Portland, Seattle, Victoria, Tofino, Squamish et Vancouver.

besidetheroad_map-01

La nouvelle communauté du plein air

Au passage, B-SIDE organisera des lancements pop-up, développera des liens avec des centaines de détaillants (boutiques de plein air, librairies indépendantes, boutiques design) et profitera pleinement de l’immensité sauvage nord-américaine. Mais avant tout, l’équipe ira à la rencontre, région par région, de gens qui sont comme eux animés par la nature, l’aventure et le développement durable. Ils échangeront et partageront des moments privilégiés avec des amateurs de plein air, des entrepreneurs, des photographes, des écologistes et des agriculteurs, qui font partie de la nouvelle communauté du plein air en Amérique du Nord.

Suivre le périple

B-SIDE publiera des vidéos et des articles en ligne tout au long de son périple, qui composeront un résumé authentique de leurs expériences, de leurs rencontres mémorables et de leur vie sur la route. Ils invitent leur communauté à les suivre, à participer à leurs évènements et à leur envoyer des idées d’endroits et de gens à découvrir.

Suivez-nous :
Facebook: @besidemagazine
Instagram: @beside_magazine
Advertisements